WELCOME....WELCOME....HAPPY READING YA...

Wednesday, November 6, 2013

Rindu.

Assalamualaikum...

Minggu ni nak balik kg...mean dat satgi petang la..
Balik lagi? tak apa.. bukan jauh pun.
Entah mengapa saya akan rindukan emak bila berada di Kulim tapi bila berada di rumah mak kekadang rasa nak balik Kulim.
Sebenarnya saya rindu...
rindu masakan mak...rindu jelingan mak bebel bila saya marah2 anak...rindu bebelan mak saya...rindu tengok keletah mak ...rindu tengok mak memanggil Reezky montel...rindu semuanya...

Tapi hakikatnya saya sangat attach dengan kg mak mungkin bukan dengan mak sangat kot...kg saya dulu.....sebab apa?  sebab bila sampai kg saya rasa macam nak cepat2 balik Kulim pulak....
Bila aja sampai di Kuala Pegang belum lagi Kg Padang hati saya meronta nak cepat sampai...
Saya rasa tenang di kg, rasa pulang ke sarang, rasa wah!!! ini lah tempat saya nak balik...
Tapi! saya tahu bahawa itu bukan lagi tempat saya...rumah saya di Kulim, hidup saya sekarang di Kulim, saya akan besarkan anak2 di Kulim, sekolah mereka di Kulim, sampai pencen saya akan berada di Kulim kot.
Rumah mak adalah rumah Hasnul Basri (adik lelaki saya)...namun selagi hayat mak ada, rumah itu saya assume rumah saya juga...
Rumah mak dah cantik, berdapur baru, berkabinet baru,...
Semoga tuhan panjangkan umur mak saya...semoga tuhan kuatkan semangat dia untuk hidup dan semoga tuhan merahmati dia dimuka bumi ini....
Mak saya orang kg yang tak mahu ke rumah anak lama2....nak duduk di rumah yang arwah ayah bina dengan tulang 4 keratnya...Ayah memang kuat...kuat semangat..kuat kuderat...kuat segala2..

Tapi mak sentiasa ada di rumah itu menanti kami untuk balik setiap minggu...kalau 2 minggu tak balik dia akan telefon maklum dia buat itu la, buat ini la, buat utk Danial la, masak itu la, masak inila...bukan minta direct untuk kami balik pun...

Saya prasan setiap kali saya sedih saya pasti akan ingatkan emak...dari sekolah lagi....
Pernah waktu sekolah ada satu peristiwa yg sgtttt sedih (saya baik waktu sekolah selalu dipijak2) saya tak tahu nak buat apa untuk hilangkan rasa sedih dan tertekan, saya panggil MAK!!!!....kemudian saya rasa RELEASE....huh!!

Saya selalu bayangkan jika emak tiada...hubungan saya dengan mak bukanlah akrab tersangat....bukan dok peluk cium sentiasa, bukan tidur di riba, bukan merengek2 meminta, bukan berkebit berteman, BUKAN!...
Saya selalu berdebat dengan mak...dan pernah rasakan antara saya dengan mak cam x ada persamaan, saya byk persamaan dengan arwah ayah....
Tapi saya tahu persamaan tak semestinya mewujudkan kasih sayang yg erat...persamaan bukan ukuran cinta kita pada dia....tapi perbezaan itu menyebabkan saya RINDU.....




Mak dengan sebahagian cucu raya lepas...

Kuih Suci dalam debu namanya....mak buat sbb anak2 sgt suka.....

Ini lah yang saya rindu....makan ala kadar tapi sedappp

Mak dan anak teruna yang akan kawin bulan depan...

Ini satu2nya adik lelaki saya....Saya tahu mak sangat sayangkan dia...satu2 waris yang mak ada..





No comments:

Post a Comment