WELCOME....WELCOME....HAPPY READING YA...

Monday, February 17, 2014

Reezky is reaching 2 years old...

Assalamualaikum

Dah lama tak update pasai baby Reezky saya.  The only baby in de house.
Dah nak mencecah 2 tahun buatkan saya tak keruan juga.
Nanti rasa tak tak berbaby lagi, dah tak leh gomol2 macam kucing sambil dia merengek gatal...dah tak boleh gigit pipi tanpa rela..dah tak boleh cium ketiak yg walaupun tengah berpeluh tapi wangi..dah tak boleh main kendong2 dalam rumah....dah tak boleh berdukung bagai bawak naik ke tingkat atas sambil gigit pipi....
Singkat sungguh Allah pinjamkan dia sebagai baby di rumah utk kami semua...sebab dia dah baby lagi sebab dia dah besar....
Ragam anak sekecil ini sungguh asyik, sungguh jujur, sungguh riang, sungguh tak boleh diramal. Dia yang paling mencabar dirumah sewaktu zaman baby sebab saya banyak biarkan diri berdikari. Kalau dulu abg2nya semua bibik yang handle dan tak over.  Sewaktu Waffry berusia 1 tahun 1/2 dia dah dijaga bibik. Setiap pergerakan, perbuatan, pakaian, makanan, minuman semuanya dijaga bibik dengan pengawasan saya....now Waffry dah 9 tahun.  Waffiy pun sama....Tak pernah ditinggalkan dirumah pengasuh, sebaik dilahirkan sampai umur 5 tahun lebih dijaga bibik dan skrg 6 tahun baru merasa berdikari. 
Reezky berbeza...dijaga bibik sampai 1 tahun 1/2 den bila bibik balik tak mari2...maka saya tinggalkan dia di nursery....bermula 1st day saya hantar ke nursery tak pernah saya lupa utk membaca doa agar dia calm and happy.  Alhamdulillah setiap kali keluar gate kalau tak start baca doa Waffiy akan ingatkan saya...Eh Ibu! Ibu tak baca doa ka utk baby...Oh ya!..den I pun bacalah surah Taha ayat 1-6, kemudian surah Al Insyirah dan sebut Ya Latif (10 kali) tanpa gagal sampai hari ini utk lembutkan hati dan mudahkan urusan dia di nursery, tetapi bukan utk dia sahaja doa itu utk semua anak2 saya.  Alhamdulilah saya tak pernah lupa buat yg itu sampai hari ini.  Reezky nampak ok and hepi dan saya pun hepi.  Dia boleh adapt dengan new life, new environment, new friend and new baby sitter dengan begitu mudah...Allah sentiasa ada mendengar hati saya.. Alhamdulillah. 
Saya inginkan  Reezky lebih berdikari dripada abg2nya.  Saya byk biarkan dia explore apa yg dia mahu buat.  Pernah niat nk pasang gate di dalam rumah agar dia tak naik tingkat atas sewaktu dia boleh merangkak dan bertatih...saya padamkan niat itu sebab kalau saya halang itu akan menyebabkan dia tak belajar utk memahami apa itu secure, balance himself, explore, safety, hurt, pain, independence, take care of himself dll...sebab itu dia banyak calar di badan.  Calar tanda dia belajar.  Di kg, saya biarkan dia panjat naik tembok rumah mak as I tot he will learn how to climb to de tembok, he will learn how to sit properly  an avoid fall down, he will learn how play around..n Yes!! it success...He do it all without fail....I mean ada sekali sekala luka, biasalakan...nak lelaki kan..
Kemarin dia meniti di kolam yg belum siap dirumah and I just let it do as usual becoz I know  he can cross that bibir kolam itu...but suddenly abahnya tengok and shout..Baby!! nanti jatuh...and suddenly dia memang jatuh...Den my husband said kenapa saya biarkan dia panjat...I reply "dia dah baisa panjat berpuluh kali dan dia OK, n sebab you kejutkan dia maka dia jatuh sebab tak boleh balancekan body dia dengan ingatkan apa yg abah dia cakap....what a bad trainning!!!Den Mr Anuar diam...

Oh Reezky...kamu memang adventerous...kamu memang kuat...kamu memang luar biasa...Ibu mahukan abang2 kamu seperti kamu sebenarnya....dan mungkin ibu dah salah selama ini sebab terlalu securekan mereka, tatapi Alhamdulillah bila mereka besar, mereka lasak dan ibu tersenyum tanda ibu berjaya tengok menjadi lelaki sejati.  Entry ini sebenarnya hasil berbualan dengan jiran2 kami semalam yg jarang bersuamuka, bila ada majlis dibuat dirumah seorang jiran maka kami berkumpul dan mereke memuji bahawa anak2 ibu npk independence dan nampak berani...Alhamdulillah....Reezky pasti super duper berani nanti lebih daripada abg2 sebab kecik2 lagi dah luar biasa....
Reezky dah ada tempat khas kat meja makan

Last 2 days dah start bawa utk gunting rambut di saloon mamak...

muka tak puas hati minggu lepas kat umah mak tok

Muka notti dan  hepi...

Pembuli bogel....suka berbogel pastu jalan seluruh rumah...

Jangan tak tau, Reezky dah boleh main skateboard, tapi dia baring  atas board tu....boleh camtu!!
lagi 8 hari Reezky akan cecah 2 tahun...selamat besar baby ibu...selamat mejadi lebih aktif, notti, berani, gagah, tampan, dan segalanya.  Tapi ketahuilah kamu sentiasa menjadi BABY kita sekeluarga. 


No comments:

Post a Comment