WELCOME....WELCOME....HAPPY READING YA...

Thursday, February 17, 2011

SUNNAH....SUNNNAH....Senang sebenarnya, tapi...sukar diikut...

 Just wanna share sedikit infor berkenaan Sunnah yang boleh diamalkan setiap hari dan INSYAALLAH…kita akan mendapat keberkatan daripada Allah S.W.T.


Ketujuh- tujuh sunnah Nabi Muhammad Rasulullah SAW itu adalah:
1. Tahajjud
Hal ini kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya, bukan hanya setakat dengar “tahajud cinta” dalam album CT saja…
2. Membaca Al-Quran sebelum terbit matahari
Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaik-baiknyamembaca Al-Quran terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.  Seriously, susah sgt nak amalkan boleh membaca Al-Quran setiap hari, tapi…..kita mesti cuba jadikannya amalan.  Insyaallah…
3. Jangan tinggalkan masjid
Masjid merupakan pusat keberkatan bukan kerana muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.  Selalunya I berkunjung masjid bila raya je…tu pun tak selalu, anak kecik payah sikit..takpun waktu sembahyang raya Uzurr….
4. Jaga solat dhuha
Kunci rezeki terletak pada solat dhuha.  Seriously, teringin nak buat sebab rasaya pernah buat sekali ja…tu pun masa Arwah Nenek  ku ada…cedihhhh….
5. Jaga sedekah setiap hari
Allah menyukai orang yang suka bersedekah dan malaikat mendoakan untuk orang yang bersedekah pada setiap hari. Part sedekah ni kita leh wat dgn bermacam cara….not necessary money…takyahla cerita sedekah nanti dikatakan riak plak…yg penting mesti ada at least sedikit BUT de most important thing is be honest wit anything dat U donate or contribute…..
6. Jaga wuduk terus menerus
Allah menyayangi hamba yang berwudu’. Kata Khalifah Ali bin Abu Talib r.a, “Orang yang selalu berwudu’ senantiasa akan merasa solat walaupun ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh Malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia Ya Allah”.  5 waktu solat tu sebenarya dah boleh menjadikan kita sentiasa berada di dalam wuduk, takpun setiap habis mandi x kirala walaupun bukan waktu sembahyang, kita ambik wuduk….
7. Amalkan istighfar setiap saat
Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah.  Suka bila pasang lagu Maher Zain anak-anak turut nyanyi   a few baris lagu, yg selalunya adalah “alhamdulilah” “Insyaallah, “Barakallah”….at least….

Ini sekadar peringatan kepada saya actually...but I really wanna share wit all  de reader...semoaga kita boleh keberkatan..Insyaallah...

No comments:

Post a Comment