WELCOME....WELCOME....HAPPY READING YA...

Tuesday, November 6, 2012

Perkembangan dan pembesaran 8 bulan Baby Reezky dengan susu ibu


Assalamualaikum....

Pembuka bicara saya nak kata pada diri saya TAHNIAH!!
Sebab apa?  Sebab tadi ada rakan yang tanya saya anak dah brapa bulan? minum susu apa? sihat ke?
Then trus jawab dah 8 bulan, minum susu badan dan baby saya agak demok..

Then she's reply...Wah! campur ke tak?  saya jawab tidak sama sekali lagi...dan dia cakap lagi saya dah campur dah masa lepas pantang.  Sebab apa saya tanya. Dia jawab sebab susu kering dan tak ada..
Ooohh....Ok...

Teringatkan saya sewaktu anak2 yang lepas, dimana mereka semua tak merasa susu saya dengan sepenuh hati.
Waktu lahirkan Danial
Anak sulung, jahil sangat...tak mahu cari ilmu maka saya tak ada niat langsung nak susukan dia secara eksklusif malah tak tahu pun apa itu penyusuan esklusif.. susu ala kadar saja sampai 3 bulan kot...itu pun main2.  Masih ingat satu malam dalam pantang saya tidur lena dan ibu hulurkan Danial yg masih belum berumur sebulan utk saya susukan.  Mak saya cakap.."Zana ooii..nah bagi susu badan pulak..sian dia tak minum susu badan lagi malam ni" Saya yg masih in a transition mood baru jadi ibu rasa..Arrrhhhhhh!!!!! malasnya....last2 bancuhkan susu tepung, kasi minum, baby kenyang dan saya pun tidur...senangkan!!

Waktu lahirkan Waffry..
Kebangkakan yg luar biasa...masih ada gambar yg disimpan.  Tapi sgt tidak selesa dan saya mengerang kesakitan sbb bengkak...2 hari kesakitan dan hanya menanti bila bengkak akan surut sementara baby disusukan susu formula dan tidak langsung mencari pam utk dikeluarkan susu....

Waktu kelahiran Waffiy
Dah ada niat nak susukan baby, tapi breast langsung tak bengkak...ada panggil mak cik urut, waktu urut ada susu tapi lepas tu tak bengkak pun .....pam tidak langsung, susukan direct pun jarang2 sebab ingtkan baby tak kenyang minum direct, bancuh susu formula, terus dia kenyang dan susu pun kering kelamaannya.

ITU SEMUA ADALAH SALAH!!!!!!

Salah sebab saya langsung tak ada ilmu pengetahuan...walaupun berpelajaran tinggi, tapi ilmu tentang penyusuan tak ada langsung.  Saya tak cari ilmu itu maka ilmu itu tak datang.  Mak pun tak guide sebab dia ingat kita mampu beli susu formula.  Bukan itu yg saya cari Mak!!

Tapi hari ini saya bangga dengan diri saya....dengan ilmu yg sedikit yg saya ada ttg penyusuan eksklusif, sedikit usaha semasa pantang saya masih lagi breastfeedkan baby sampai hari ini.  8 bulan tanpa jemu malah kalau dilihat daripada saiz baby tak sangka baby sedemok itu hanya minum susu ibu OK...
Sunguh! sungguh! saya rasa menyesal dengan apa yg telah berlalu.  Kalaulah kesedaran itu datang awal, pastinya kesemua anak2 saya akan minum secara esklusif susu badan saya. Tapi what do do...it's past already. 


Reezky yg dilahirkan seberat 3.05kg  agak kecil, tapi hanya pipi sahaja yang besor...



Muka pada mulanya ada rakan yg cakap macam Cina Tibet...he hehe






Mengecut sedikit sewaktu dalam proses nak usir jaundis keluar dari badannya.  Waktu ni baru keluar daripada tempat salai...Opps!! jangan tak tahu kami beli lampu UV sendiri, salai anak sendiri dan akhirnya next day the jaundis is slowly gone...(jgn habaq misi no)

Actually this process berlaku di dalam rumah..bukan di hospital..



Kulit yang keperangan akibat di salai...perang sampai hari ini....

Dia semakin membesar dari hari ke hari

Dalam proses membesar

Dah nampak kedemokan sedikit dah waktu ni.....

Wah!!! nampak tak mula membina badan....

Dia semakin sihat, ceria, aktif....

Itulah dia Baby Faiz Reezky Bin Anuar yang digilai dirumah kami....

Auntie2 diluar sana jangan tak tahu dia hanya minum SUSU IBU.  Ibunya memerah setiap hari selama 3-4 kali.  

2 comments:

  1. puan, napa air liur bby menelah2?puan mengidam apa tu tak dapat hehehe....
    fmly sy akk2 semua tak bagi susu ibu secara exklusif, so bagi saya tak salah kalau sy ada ank nanti just bagi botol jek, dekat pasaran banyak kan?tpi bila dah kawen, dah rajin membaca sikit, dah rajin google sikit, mula tanam tekad satu hari nanti sy pun nk fully BF ank sendiri....banyak kebaikan yang kita tak sedar....

    ReplyDelete
  2. Hidayah...memang banyak sgt kebaikan susu ibu ni...semoga cita2 U tercapai...saya sentiasa doakan yg baik2 utk awak..good luck

    ReplyDelete