WELCOME....WELCOME....HAPPY READING YA...

Saturday, November 3, 2012

Madela Swing yang banyak jasanya.

Assalamualaikum...

Saya pernah buat entry my milk production dulu( baca kat  sini )... .tapi tak pernah update tentang bagaimana dan berapa banyak susu yang saya hasilkan...

Saya dah snap a few picture utk dibuat review tentang breastpump, tapi tak berkesempatan.  Just nak kongsi dan hope dapat bantu ibu2 diluar sana dalam memilih breastpump yang betul dan tepat.

Saya?? Oh masih lagi setia dengan Madela Swing yang sangat saya cinta.  Sumpah! saya tak pernah kecewa dengan Madela Swing ni.  Percayala ibu2 di luar sana pump ini kalau kita tahu cara nak handle dia, pasti cinta akan berbunga2 pada dia.  Dulu pernah rasa nak lempar sebab tak explore how to use it properly and what to do sekiranya backflow happaned.  Tapi bila dah cari info dan try..Yes!!!! it really worth to have it.

MADELA SWING yang banyak berjasa pada saya


Tak lupa juga Manual Avent pada saat mula2 nak pump...



Walaupun dah sebulan saya start diet light2 la...tapi Ok...Yes it's OK!...Milk production is still marvelous...Saya punya milk production paling banyak adalah 15-16oz.  Paling cikai 5-6 oz.  Tapi selalunya saya dapat dalam 10 oz.  Pernah pergi bengkel selama 3-4 hari di KL dan bawa breastpump manual Avent Philips(dipinjamkan oleh Hasmida kepada saya)...bawa sebab ingat senang nak pump dalam kereta (lupa yang Swing pun pun boleh pakai bateri).  Tup..tup sampai hotel nak start pump dia punya hold  tak bawak.  Aduh...terpaksa la guna teknik mermet for the very first time.  Sebabkan first time...maka breast tak kosong sepenuhnya.  So saya tekad besok hari sewaktu break (pukul 10 pagi) nak cari breastpump.  Nasib baik dekat Hotel Perl International ada mall bolehla pergi cari.  Saya cakap kat jurujual nak pump Pureen yg RM 20 tu, then dia cakap tak ada..yg paling murah adalah Manual spectra...harga dia RM98...OK!!! belilah juga.  Tapi cakap terus terangla....performance dia tak berapa UMPPPH!!!  Breast tak sekosong pakai Swing dan Avent.  So saya pakai untuk waktu kecemasan 3-4 hari itu jerla..Tapi dia punya bentuk best gak...
Hasil perahan hari Jumaat lepas jam 7.00 pagi. 

Saya tak pernah ambil Milk booster.  Pernah baca satu artikel yg ibu2 tak perlukan milk booster pun.  As long as frequently pump or direct feeding then the DD will always on.   Selama 1-6 bulan saya tak pernah miss pump 4-5 kali sehari bermula
7.00  am ( Sampai sekrang waktu pam ini tak pernah berubah)
11.00 am ( Dekat office ni adalah waktu saya utk pam)
5.00  pm ( Kadangkala pam kat umah lepas balik kerja atau pam ka office sblm blk umah)
8-9.00 pm ( Wajib pam sebab waktu ni selalunya rasa penuh)
12.00 am  ( Kalau tak pam waktu ni pasti malam meleleh2.)

Alhamdulillah.....Allah murahkan rezeki Baby Reezky.  Seingat saya my milk production pernah drop sekali sahaja sepanjang 8 bulan ini iaitu pada bulan ke 2(hari ke 60) sewaktu saya terpaksa drive keta ke KL bawak baby sekali utk rombongan peminangan adik lelaki (Mr Anuar tak boleh attend sbb ada class)..that time memang seksa sbb tak bawak stok...dan susu yg keluar hanya sekitar 2 oz sahaja...bayangkan saya berhempas pulas memerah bukan 2 jam lagi dah setiap 1 jam....dan dah tekad minta sepupu tolong belikan susu formula, tapi Allah tak lorongkan jalan itu bilamana susu yg saya minta tu tak ada di kedai tersebut...maka saya katakan dalam hati... ini petunjuk bahawa Allah mahukan saya susukan anak saya dengan susu saya sendiri...maka akhirnya walaupun susu tak brapa nak keluar tapi baby kenyang jugak.  Setiba di Kulim...tiba2 jer breast saya penuh...Ops!! mungkin saya penat dah stress semasa drive keta ke KL...Bila dah blk Kulim rasa release terus breast penuh....


So...para ibu di luar sana....walaupun ini kali pertama saya lalui proses mengepam tetapi ianya sungguh indah..seindah rupa susu yang keluar...sungguh suci dan putih...sungguh lazat dan nikmat...sungguh!!

Tak kira apa brand breastpump sekalipun, tapi jika ada kemahuan, pasti ada jalan.  Cuma kalau yang pemalas macam saya belilah yang elektrik, tak payah bersusah payah nak tekan pump setiap kali mengepam...kalau elektrik, on kan suiz dia akan pumpkan untuk kita..senangkan!

Tuan punya susu yang semakin Debab dan penuh dengan keletah...sekarang suka minum susu sambil mengutil-ngutil kuku ibu, usab tangan ibu, jolok mulut ibu.....


No comments:

Post a Comment