WELCOME....WELCOME....HAPPY READING YA...

Sunday, November 4, 2012

Madela Swing and avent manual brestpum review



Entry kali ni saya nak review tentang breastpump Madela Swing dan Avent manual.  Actually, Madela Swing saya punya dan Avent manual kawan saya pinjamkan saya sewaktu nak bersalin dulu.  

Madela Swing dulu yer...



Madela swing ni single pump electric.  Normally mommies yang beli electric sebab mereka malas temasuk saya.  Malas nak tekan pam.  Tambahan lagi dalam pantang yg production susu sgt banyak, terpaksa bangun tengah malam dan awal pagi pam..pam..pamm...huh letih sgt....Kekadang tangan rasa lembut nak pam awal 3-4 pagi...so electric pump is the best solution.
Madela Swing ni ringan jer...letak dalam handbeg pun tak rasa sgt..(pastikan diaper beg no) 
Walaupun single pump tapi suction Madela Swing is marvelous!!!
Bila on kan button, the pump will start with the massage first...massage utk stimulate kan milk production.  Then after 3-4 minute massage, this lovely swing akan switchkan mode ke let down dimana pump ini akan start suction.  The suction is superb.  Lembut jer....just like baby feeding.  Tak sakit langsung...malah very comfortable.  Jika heavy flow, kita akan nampak yg milk yang disuck itu flow nya deras...sekajap jer dah dapat 5 oz.. kekadang tak sedar jadi backflow...ni yg tak best..bukan salah pump yer..salah ibu yg tak perasan.  (sayer la tu).  Waktu awal2 penggunaan, selalu jadi backflow...tapi lama2 dah biasa dan tahu solutionnya.  Nanti saya review plak cemana nak overcome backflow and what to do if backflow happened.  Dah guna hampir 8 bulan dan tak penah rasa  harga yang mahal (bagi saya) sgt berbaloi.  Dah kenal dan jadi dah semakin cinta....


OK...Philip Avent Manual pulak yer...


Pump ini dipinjamkan oleh kawan kepada saya.  Pump manual yang bagus.  Betul kata kawan saya jika guna pump ini tak kan ada istilah tak ada susu.. pasti ada susu yang didropkan hasil perahan pump ini.  Berbanding dengan Madela, Avent Manual bagi saya sedikit sakitla..(org lain tak tahula).  Tapi bila dia dah mula suck, sekali tekan maka kita akan nampak susu akan memancut keluar utk beberapa saat, pam lagi..tunggu susu keluar habis...bukan tekan, tekan lagi...tekan lagi...tekan lagi...no...itu salah...kekadang nampak macam mata air yg keluar dengan sekali tekan sahaja.  Tapi bila heavy flow, tekanan kuat, dia punya getah putih kat dalam tu boleh tertarik masuk ke dalam dan kita kena hentikan proses mengepam dan masukkan kembali getah itu..agak leceh la...But yet!!! this pump is consider OK.  OK sebab ringan, senang dibawa kesini sana, senang nak assemble, senang cuci, tapi satu jer....ianya adalah MANUAL.  Pam sendiri yer. 


Salah satu cara nak elak backflow adalah dengan menggunakan botol susu besar (9oz), yang saya guna adalah botol susu 5 oz...maka sekejap jer dah penuh dan jika kita ralit..maka akan jadi backflow.  

Ini hasil perahan sebelah jer tau....sebelah lagi belum....

Tengok stok susu beku yang semakin berkurangan...coz Baby Reezky dah minum dengan banyak...

Ibu dah jadi semakin malas nak label....

Perahan utk 1 hari setengah....belum dimasukkan ke dalam tempat beku....

Madela Swing tak banyak komponen utk dicuci, tapi kena cuci betul2...kalau tak...mudah juga jadi backflow.
Valve putih ni MESTI kena cuci guna sabun...valve putih ni jugalah antara penyebab backflow, sebab jika tidak dicuci dengan sabun, ianya akan jadi melekit (berminyak) dan bila kita pump dia melekat dan susu tak boleh masuk dalam botol menyebabkan dia backflow.  Lagi satu valve putih mudah koyak...sedikit koyakanpun akan ada udara masuk so...boleh juga menyebabkan backflow.  So..basuh guna sabun yer...



Begitu juga dengan corong kat dalam tu...mesti kena cuci selalu.  Walaupun corongnya kecil, jika tidak dicuci mudah berdaki..

So mommies out there..buatla piliha yang bijak utk membeli breastpump...tak rugi beli yang mahal sedikit tapi hasilnya berbaloi dan memudahkan kita...
Apapun pilihan di tangan kita..selamat membeli.

p/s: nanti ingat nak review pasal breastpump manual Spectra plak yang saya beli sewaktu bengkel di KL bulan lepas. 


1 comment: